Tolerance Education in Interfaith Families: A Guidance for Indonesian Unity

  • Imanuel Teguh Harisantoso Universitas Kristen Satya Wacana
  • Randing Rante Toding Universitas Kristen Satya Wacana
Keywords: Family, Tolerance, Counseling and Care, Indoensia

Abstract

This article aims to describe and analyze tolerance education in interfaith families from the perspective of Indonesian assistance. Indonesian assistance aims to develop abilities and quality of life as well as increase the dignity of the Indonesian people. This is based on the religious and socio-cultural values ​​of Indonesian society. This article is qualitative in nature with a reflective-analytical thinking approach. The data used in this research comes from previous research which discusses the harmonious life of families of different religions. The results of the research found that tolerance education in families of different religions reflects Indonesian support. In this educational practice, relationships of friendship, mutual cooperation, brotherhood, solidarity and an attitude of sharing are obtained. This forms a harmonious and inclusive family based on a concrete understanding and practice of tolerance

References

Abdullah, I. (2003). Politik Bhinneka Tunggal Ika dalam Keragaman Budaya Indonesia. Jurnal Masyarakat Dan Budaya, 5(2), 1–13.

Awaru, A. O. T. (2014). Sosiologi Keluarga (Bahri (ed.)). Media Sains Indonesia.

Clara, I., Chorina, Y., & Tangipau, G. R. (2023). Implementasi Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga Plural (Studi Kasus Pada Keluarga Beda Agama). Jurnal Pendidikan Agama Dan Teologi, 1(2), 180–188.

Cohen, P. (2018). Diversity, Inequality and Social Change. London: W.W Norton & Company.

Eminyan, M. (2001). Teologi Keluarga. Kanisius.

Engel, J. D. (2020a). Pendampingan Keindonesiaan Sebuah Upaya Memanusiakan Manusia Dalam Konteks Indonesia. BPK Gunung Mulia.

Engel, J. D. (2020b). Pendampingan Pastoral Keindonesiaan. Kurios, 6(1), 47. https://doi.org/10.30995/kur.v6i1.153

Engel, J. D., & Hallatu, F. (2022). Logo Pendampingan dan Konseling Keluarga. BPK Gunung Mulia.

Engel, J. daan, & Hallatu, F. (2023). Pendampingan dan Konseling Keindonesiaan: Upaya Memberdayakan dan Memanusiakan Manusia Dalam Konteks Indonesia. BPK Gunung Mulia.

Fuad, N. (2015). ANAK MELALUI PENDIDIKAN Nurhattati Fuad Dosen Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta. Societas Dei, 2(1), 28.

Gumiri, E. R. (2020). Keharmonisan Keluarga Perkawinan Beda Agama Di Kota Dan Kabupaten Malang. El-Izdiwaj: Indonesian Journal of Civil and Islamic Family Law, 1(1), 13–39. https://doi.org/10.24042/el-izdiwaj.v1i1.7084

Hadisaputra, P. (2020). Implementasi Pendidikan Toleransi Di Indonesia. Dialog, 43(1), 75–88. https://doi.org/10.47655/dialog.v43i1.355

Hafidzi, A. (2019). Konsep Toleransi Dan Kematangan Agama Dalam Konflik Beragama Di Masyarakat Indonesia. Potret Pemikiran, 23(2), 51. https://doi.org/10.30984/pp.v23i2.1003

Harisantoso, I. T. (2022). Masker: Pendekatan Konseling Pastoral di Era Pandemi. Jurnal Berita Hidup, 4(2), 552–574. https://doi.org/https://doi.org/10.38189/jtbh.v4i2.169

Harisantoso, I. T. (2023a). Gereja Rumah: Peran Eklesial Keluarga. Jurnal Teologi Cultivation, 7(1), 104–119. https://doi.org/https://doi.org/10.46965/jtc.v7i1.1139

Harisantoso, I. T. (2023b). Teologi Keluarga Kristen. PBMR Andi.

Hutagalung, R., & Ramadan, Z. H. (2022). Peran Orang Tua dalam Menanamkan Nilai Multikultural di Lingkungan Keluarga Siswa sekolah Dasar. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4967–4991. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2895

Lao, H. A. ., Tari, E., & Hale, M. (2021). Pola Komunikasi Interpersonal Bagi Keluarga Beda Agama Di Kecamatan Kota Raja, Kota Kupang. Harmoni, 20(1), 129–143. https://doi.org/10.32488/harmoni.v20i1.493

Mardiansyah. (2021). Merawat Kemajemukan Agama Di Indonesia; Upaya Merekatkan Rasa Nasionalisme Dalam Menjaga Keutuhan Nkri. Jurnal Perspektif, 14(1), 78–95.

Misbah, M. I., Yusuf, A., & Wijaya, Y. (2019). Pendidikan Toleransi Dalam Keluarga Beda Agama Di Desa Kayukebek Kecamatan Tutur Kabupaten Pasuruan. Jurnal Mu’allim, 1(1), 115–142. https://doi.org/10.35891/muallim.v1i1.1356

Nasution, S. (2019). Pendidikan lingkungan keluarga. Tazkiya, 8(1), 115–124.

Saba, E., Tari, E., & Rita. (2020). Implementasi Pendidikan Agama Kristen Dalam Keluarga Melalui Gereja. Bonafide: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2), 218–233. https://doi.org/https://doi.org/10.46558/bonafide.v1i2.17

Sugarda, Y. B. (2022). Multikulturalisme dan Toleransi: Sebuah Catatan Konsepsional dari Perspektif Filsafat dan Psikologi. Gramedia Pustaka Utama.

Suharna, H. (2018). Teori Berfikir Reflektif. Penerbit Deepublish.

Syah, M., & Mustofa, A. M. (2020). Keharmonisan Keluarga Beda Agama (Studi Fenomena Keharmonisan Keluarga Beda Agama di Kecamatan Sindang Kelingi Kabupaten Rejang Lebong). FOKUS: Jurnal Kajian Keislaman Dan Kemasyarakatan, 5(1), 54–57. https://doi.org/10.29240/jf.v5i1.1372

Weigel, D. J. (2008). The Concept of Family. Journal of Family Issues, 29(11), 1426–1447. https://doi.org/10.1177/0192513x08318488

Published
2025-06-24
How to Cite
Harisantoso, I. T., & Toding, R. R. (2025). Tolerance Education in Interfaith Families: A Guidance for Indonesian Unity. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 6(1), 1-17. https://doi.org/10.46558/bonafide.v6i1.238
Section
Articles