COMMUNICATION ETHICS OF CHRISTIAN EDUCATION TEACHER IN THE ADVANCEMENT OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY

  • Yosia Belo Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Rika S. Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
Keywords: Etika Komunikasi, Guru Pendidikan Agama Kristen, Teknologi Informasi

Abstract

The Communication Ethics of Christian Religious Education teachers in the midst of advances in information and communication technology is an urgent topic for research. Because Christian Religious Education teachers need to know the right way to communicate so that they can have a positive and significant impact on every student they teach. By using qualitative methods, especially analyzing related literature, several research results related to this topic were obtained. There are five principles described as follows: prioritizing communication with God, being able to filter any information found and obtained on the internet, using every information technology tool and service always based on the principles of the true Christian faith, upholding wise communication in teaching, and practicing communication that renews and embraces.

 

References

Bestari, N. (2022). Dampak Positif Teknologi Informasi dan Komunikasi bagi Kehidupan Masyarakat. Bobo.id.

Brink, E. (2000). Semata-mata Oleh Firman: Pengantar ke dalam Pokok-pokok Ajaran Kristen. Yayasan Komunikasi Bina Kasih (YKBK) dan Litindo.

Ceha, R., Prasetyaningsih, E., Bachtiar, I., & Nana S., A. (2016). Peningkatan Kemampuan Guru dalam Pemanfaatan Teknologi Informasi Pada Kegiatan Pembelajaran. ETHOS: Jurnal Penelitian dan Pengabdian (Sains & Teknologi), 4(1), 131–138. https://doi.org/10.29313/ethos.v0i0.1693

Chang, W. (2018). Etika & Etiket Komunikas. PT. Kanisius.

Davids, P. H. (2017). Surat Yakobus. In Tafsiran Alkitab Abad ke-21 Jilid 3: Matius - Wahyu. YKBK/OMF.

Fitriani. (2014). Perkembangan Teknologi, Informasi dan Komunikasi. Pemerintah Aceh.

France, R. T. (2017). Injil Matius. In G. J. W. D.A. Carson, R.T. France, J.A. Motyer (Ed.), Tafsiran Alkitab Abad ke-21 Jilid 3: Matius - Wahyu. YKBK/OMF.

Frejd, A. D. H. S. H. (2013). The Digital Invasion. Baker Books.

Homrighausen, E. G., & Enklaar, I. H. (2015). Pendidikan Agama Kristen. BPK Gunung Mulia.

Hutagalung, S., & Ferinia, R. (2020). Menjelajahi Spiritualitas Milenial: Apakah Membaca Alkitab, Berdoa, dan Menghormati Acara di Gereja Menurun? Jurnal Teruna Bhakti, 2(2), 97–111. https://doi.org/10.47131/jtb.v2i2.50

Jamun, Y. M. (2016). Desain Aplikasi Pembelajaran Peta Nusa Tenggara Timur Berbasis Multimedia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 8(1), 144–150. https://doi.org/10.36928/jpkm.v8i1.101

Jamun, Y. M. (2018). Dampak Teknologi terhadap Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48–52. https://doi.org/10.36928/jpkm.v10i1.54

Morris, L. (2016). Tafsiran Injil Matius. Momentum.

Mutak, A. A. (2016). Disiplin Rohani sebagai Praktek Ibadah Pribadi. SOLA GRATIA: Jurnal Teologi Biblika Dan Praktika, 4(1), 1–24. https://doi.org/10.47596/solagratia.v4i1.45

Nababan, N. (2013). Prinsip Komunikasi Kristiani. life by grace: Do everything for Jesus Christ.

Nuhamara, D. (2009). Pembimbing PAK. Jurnal Info Media.

O’Brien, P. T. (2013). Tafsiran Surat Efesus. Momentum.

Rahman, A. (2016). Pengaruh Negatif Era Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Remaja (Perspektif Pendidikan Islam). AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 291–308. https://doi.org/10.15408/kordinat.v20i2.22183

Ratnaya, I. G. (2011). Dampak Negatif Perkembangan Teknologi Informatika dan Komunikasi dan Cara Antisifasinya. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 8(1), 17–28. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v8i1.2890

Sihotang, H. (2020). Penggunaan Media Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Masa Pandemi Covid-19. Immanuel: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 1(2), 63–75. https://doi.org/10.46305/im.v1i2.16

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sutiono. (n.d.). Dampak Positif dan Negatif Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi. DosenIT.com.

Sutoyo, D. (2014). Yesus sebagai Guru Agung. Jurnal Antusias, 3(5), 64–85. https://sttintheos.ac.id/e-journal/index.php/antusias/article/view/13

Turnip, E. Y., & Siahaan, C. (2021). Etika Berkomunikasi dalam Era Media Digital. Intelektiva: Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 3(04), 38–45. https://www.jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/659

Yusuf, T. (2020). Membangun Etika Komunikasi Lintas Budaya dan Implementasinya dalam Pemuridan Kontekstual oleh Para Calon Alumnus Misiologi. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/8b72v

Zed, M. (2008). Metodologi Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor.

Published
2023-06-29
How to Cite
Belo, Y., & S., R. (2023). COMMUNICATION ETHICS OF CHRISTIAN EDUCATION TEACHER IN THE ADVANCEMENT OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 4(1), 128-146. https://doi.org/10.46558/bonafide.v4i1.157
Section
Articles